Jazyková škola Brno PELICAN se kromě organizace jazykových kurzů, jako je pomaturitní studium, klasické jazykové kurzy a firemní vzdělávání, věnuje ještě další prospěšné činnosti – a tou je účast na evropských vzdělávacích projektech.
Jedním z aktuální projektů, kterých je jazykovka PELICAN součástí, je projekt Lingua+, v rámci, něhož vzniklo 15 inovativních vzdělávacích metod pro nově příchozí, které mají za úkol propojit jak výuku nového jazyka, tak s tím spojenou úspěšnou integraci cizinců do společnosti.
Pravda však je, že vzniklé metody jde implementovat na všechny druhy kurzů a PELICAN je toho důkazem. Pojď se s metodou seznámit podrobněji!
VÝZVA LEŽÍCÍ PŘED NÁMI
Jazykové dovednosti jsou oficiálně rozděleny do čtyř kategorií: mluvení, poslech, čtení a psaní. Je to přitom právě čtení, při kterém zjistíme skutečný rozsah naší slovní zásoby a rozmanitosti gramatických poznatků, stejně jako naši schopnost analyzovat a uspořádat proud myšlenek do srozumitelného celku.
Než skutečně zúročíme naše kurzy angličtiny v Brně a jazyk začneme sami aktivně užívat, je potřeba osvojit si alespoň základní “stavební prvky” jazyka, ze kterých následně naši řeč nebo text můžeme vytvářet.
Jinými slovy: potřebujeme “vstupní data”, abychom následně mohli cokoliv produkovat. Tato data získáváme z poslechu a čtení, výstup je pak to, co říkáme nebo píšeme.
Získat tyto stavební prvky jazyka, bez kterých prakticky nejsme schopni říct či napsat ani slovo, je tedy primární výzvou této vzdělávací metody.
KNIŽNÍ KLUB – METODA ZVOLENÁ K PŘEKONÁNÍ TÉTO VÝZVY
Akt čtení umožňuje přirozeně absorbovat obrovský rozsah slovní zásoby, gramatiky a jejich užití v kontextu, ve všech formách jazykového vzdělávání – ať už jde o samostudium nebo třeba firemní vzdělávání.
Vyprávění příběhů je zároveň pravděpodobně nejstarší formou lidské komunikace napříč mnoha kulturami a tradicemi, a je považováno za specifický druh umění, soubor praktik, které jsou hluboce zakořeněny v každém z nás, v naší kultuře a hodnotách.
Sdílení příběhu znamená mnohem víc než jen oznamovat fakty v chronologickém pořadí. Nese v sobě schopnost přenést příběh do souvislostí, zdůraznit důležité události, nezapomenout na postavy, čas a prostor. Příběhy jsou prostředkem k tomu, jak dát skutečnému životu smysl a zároveň jej sdílet.
Knižní klub spojuje dohromady multilingvální (a multikulturní) klub a čtení knih. Jeho cílem je vytvořit prostor, ve kterém jsou studenti vystavováni cizímu jazyku tím nejpřirozenějším způsobem.
Knižní klub poskytuje jedinečnou příležitost setkat se s lidmi z různých koutů světa, kteří se ocitli v podobné situaci, ale taky s těmi z hostitelské země. Jedná se o místo, ve kterém se čtou příběhy jiných, ale zároveň se sdílí ty osobní, diskutuje se o vlastních zkušenostech, o vlastní kultuře a tradicích.
KNIŽNÍ KLUB V PRAXI – POPIS AKTIVIT
Jazyková lekce knižního klubu vypadá tak, že nejprve rodilý mluvčí předčítá pečlivě zvolený příběh v jazyce hostitelské země – (ve své podstatě je ale jedno, jestli se jedná o pomaturitní studium němčiny, kurz čínštiny nebo právě kurzy češtiny pro cizince) ať už příběh klasický nebo soudobý.
Je na volbě studentů, jestli přispějí svým vstupem a přečtou dalším studentům příběh z jejich vlastního jazykového a kulturního prostředí. Následně probíhá diskuze a provádí se aktivity, spojené s přečtenými příběhy.
Začátek každého setkání knižního klubu zahajujeme krátkým přivítáním, každý student se krátce představí a řekne něco o sobě.
Následně začne lektor (rodilý mluvčí), který danou lekci vede, předčítat příběh.
Po přečtení všech příspěvků přecházíme do workshopu, který je spojen se čteným příběhem. Diskutujeme o vývoji příběhu, o postojích jednotlivých postav, můžeme sdílet vlastní zkušenosti. Každý z účastníků může být nyní vyzván k tomu, aby přečetl určitý úryvek z knihy.
Studenti se při plnění úkolů spojených s příběhem ptají lektora na užití jazyka, na to, co jim bylo v příběhu nejasné, co se naučili nového, která slova jsou pro ně dosud neznámá atd.
Lekce knižního klubu jsou zpravidla organizovány jednou týdně (v případě studentů navštěvujících intenzivní pomaturitní studium angličtiny a dalších jazyků je to v rámci náročného týdne vždy příjemná a vítaná změna) a výběr čtené knihy může být ponechán na lektorovi, případně na účastnících dané lekce.
SILNÉ STRÁNKY METODY A MOTIVACE STUDENTŮ
Silné stránky vzdělávací metody, tedy čtení knih v jazyce hostitelské země:
- Rozšiřujeme slovní zásobu
- Studenti se učí, jak slova a fráze fungují v kontextu
- Studenti dostávají jazyk „pod kůži“ přirozenou cestou
- Rozvíjíme gramatické znalosti studentů
- Studenti se díky poslechu učí správnou výslovnost i intonaci
- Studenti se učí strukturovat a organizovat vlastní myšlenky tak, aby byly srozumitelné a jejich posloupnost dávala smysl
- Studenti zlepšují čtenářskou gramotnost
Knižní klub rozvíjí řadu dalších dovedností, včetně zdokonalení motorických schopností, sociálních dovedností jako je důvěra, povědomí o multikulturalismu, přijetí odlišných kultur a jazykových odlišností.
Všechny tyto dovednosti jsou v Klubu podporovány tím nejpřirozenějším způsobem – čtením, ve spojení s činnostmi souvisejícími s příběhem (za využití hudby, malby, diskuze atd.)
Zaujala Tě vzdělávací metoda a chtěl by ses dozvědět o projektu Lingua+, v rámci kterého vznikla, víc? Podívej se stránky Jazykové školy Brno PELICAN, kde získáš veškeré informace, případně se za námi zastav osobně. Moc rádi Tě uvidíme!
Tvůj PELICAN